Thursday, April 8, 2010

Keheningan...

Perginya takkan kembali lg....setiap hari, setiap detik malah setiap lakuku mengingatkan pd si dia yg telah kembali menemui Ilahi..."hidup ini mesti diteruskan"..kata2 pendorong sahabat2 menjadi kekuatan. ya...aku kn kuat menghadapi hari esok yg lebih mencabar, membesarkan Iman tanpa mengenali abahnya dan bermacam-macam ragam dunia.....Aku perlu kuat!...


4 April 2010...

Su nk pegi pusara arwah.dah lama tk jumpa arwah, tk ckp dgn arwah.(sejak arwah pergi 13 Oct 2009, aku blom bersedia utk melihat pusaranya....hampir 6 bln)...bgtau ku pd opah arwah...


Pagi itu, aku mejejakkan kaki ke pusara arwah...suasana pagi yg hening, angin bertiup tenang, bunyi kicauan burung menyambut kedatanganku... (Ya Allah, berilah aku kekutan utk hadapi ini semua, aku tak mahu nagis dpn pusara arwah) kata hatiku...


Tapi.....aku insan yg lemah, disaat aku lihat batu nisan yg terukir nama MOHD HAZRIZAL AZIZAN....air mata ini laju turun...(abang dah takder, abg dh tinggalkan su dn iman, knp ni semua berlaku pd kita) soalan tanpa jwpn bertalu-talu muncul dibenak, (ya aku insan yg lemah, aku tk mampu hadapi ini semua)...("Su...su jg diri baik2, jg anak kita...abg akan pergi dulu.abg tahu su boleh hidup tanpa abg..." kata-kata arwah yg ku anggap sebagai omongan kosong sebagi gurauan)seperti dia tahu yg dia akn meninggalkan aku.(tidak, aku tk boleh hidup tanpanya...bkn mudah menghalau semua kenangan, terlalu bnyk, terlalu ssh utk hadapi ini semua...


aku buka yasin, sedekahkan padanya...hatiku cukup sedih...tapi bila selesai yasin kubaca, kurasa cukup tenang...seakan-akan arwah ada bersamaku...kami bermain kata dlm hati...ku ceritakan ttg iman, ttg sshnya kehidupanku tanpa arwah, ttg proses bersalinku tanpanya disisi.ttg janji kami...aku rs sungguh tenang dpt luahkan semuanya...(Abg akan sentiasa dlm hati ini, bersama kami...InsyaAllah kita akn bersama disyurga nnt. amin)Aku pasrah...aku redha...Allah Maha Mengetahui atas segala yg berlaku..Aku serahkan segalanya pada yg Maha Berkuasa.


Kami redha...aku tinggalkan pusara arwah tanpa berpaling lg....aku kn teruskan hidup ini utk iman..arwah tingglkan aku harta yg paling berharga...KELAHIRAN DRPD KEMATIAN.....Muhammad Adam Iman B. Mohd Hazrizal, mama akan cuba jd mama dan papa yg terbaik utk iman, jdla anak yg soleh sayangku.


1 comment:

  1. su,

    kagum tgk su..memang tabah..insyaAllah, Iman akan jadi anak yg soleh..ameen..

    kitorg nk gi jenguk Iman..Iman nk jumpe kitorg tak? hehe

    ReplyDelete